Prinsip BBM
- Benda maujud.
- Mudah didapati dari kawasan sekeliling.
- Beraneka.
- Banyakkan menggunakan bahan terbuang.
- Ketahanan.
- Banyak menggunakan pancaindera.
- Berwarna-warni.
- Saiz – sesuai dengan pengajaran perseorangan, kumpulan.
- Ada dalam pengalaman murid – seperti bentuk yang murid ketahui.
- Warna – warni
- Banyak benda-benda maujud daripada bentuk carta.
- Belajar secara formal.
- Menanam minat murid.
- Kefahaman lebih jelas.
- Belajar hidup bermasyarakat.
- Kebebasan berfikir dan melakukan kerja.
- Tidak membosankan.
- Dapat menumpukan perhatian kepada murid secara perseorangan.
- Suasana kelas sihat dan riang.
- Membentuk sikap positif belajar.
- Murid belajar secara bermain (alatan sangat diperlukan)
_________________________
Alatan Matematik untuk :
Pra Nombor
- Pembilang
- Set bentuk
- Set warna
- Kad gambar menunjukkan besar dan sama besar
- Kad gambar menunjukkan bilangan banyak
- Kad gambar menunjukkan bilangan sedikit
- Kad gambar menunjukkan sama banyak
- Dulang pasir
- Kad latihan.
Nombor
- Kad nombor.
- Kad nilai angka.
- Carta turutan nombor.
- Kad nombor susunan menaik.
- Kad nombor susunan menurun.
- Kad nombor sebelum dan selepas.
- Kad latihan.
Operasi Tambah dan Tolak
- Kad simbol.
- Pembilang.
- Kad nombor.
- Kad latihan.
- Latihan Interaktif
Operasi Darab
- Pembilang.
- Kad simbol.
- Kad nombor.
- Kad imbasan.
- Kad latihan.
- Carta sifir.
- Pembilang.
YOUTUBE P&P
Lagu kanak kanak : lagu tiga kupang
Chicha Koeswoyo : Satu Tambah Satu ( mari berhitung bersama chicha)